نام فیلم : قسم

موضوع | ژانر : اجتماعی
محصول کشور : ایران
زبان : فارسی

سال تولید : ۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸
مدت زمان :۸۷ دقیقه

تهیه کننده : الهام غفوری_ جلیل شعبانی
نویسنده : محسن تنابنده
کارگردان : محسن تنابنده
بازیگران : مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پور شیرازی، مهران احمدی، حسین ملکی، گیتی معینی، آزاده مهدی زاده، نازنین فلاحی، حسین پور کریمی، سامان ارسطو، زهرا بهروز منش و…

خلاصه داستان :

این فیلم دربارهٔ قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه هستند…

سوژه فیلم قسم سوژه بکر و نابی است. راضیه (با بازی مهناز افشار) بیش از سی تن از فک و فامیل و قوم و خویش‌های خود را جمع کرده تا به دادگاه نهایی قتل خواهرش ببرد. راضیه می‌خواهد تمامی این چند ده نفر در این دادگاه قسم بخورند و عمل قسامه را اجرا کنند؛ عملی که در امور فقهی تعریف شده و برای زمانیست که یک پرونده بعد از مدتها تحقیق و تفحص به جایی نمی‌رسد؛ در آن صورت شاکی می‌تواند با قسم ۵۰ نفر شاهد ثابت کند که متهم گناهکار است و برای او حکم ببرد.

دیالوگ فیلم (خسرو) : به جان نیاز، قصاص بخوای… بچه رو میگیرم طلاقت میدم …جان یه دونه دخترمونو قسم خوردم که بدونی اینکارو میکنم به جان نیاز…

درباره فیلم :

محسن تنابنده بعد از سریال پایتخت در دومین کار خود به سراغ یک درام اجتماعی رفته. “قسم” در سی و هفتمین جشنواره فجر در ۶ رشته نامزد شد.

سیروس مقدم به عنوان مشاور کارگردان، همراه همیشگی محسن تنابنده، در این اثر هم نقش داشته است.

تنابنده در فیلمش حکمی فقهی را به چالش می‌کشد و انتقاداتی به این قوانین دارد. او با مطرح کردن برخی مسائل همچون نصف بودن حق زنان و یا عدم صلاحیت زنان برای قسم خوردن در محضر دادگاه و… رسما نوک پیکان انتقاداتش به سمت دستگاه قضایی می‌گیرد و بیننده را به فکر وا می‌دارد. حرفهایی که تنابنده از زبان بازیگران خود می‌زند خوشبختانه زمخت نیستند و رنگ و بوی شعار نمی‌دهند بلکه به زیبایی روی لحن و کلام فیلم می‌نشینند؛ بدون آنکه مخاطب حس کند کسی برای او موعظه می‌خواند.

فیلمنامه قسم دقیق و حساب شده نوشته شده و با اینکه از منظر حقوقی دعواهایی سر آن است اما کارشناسان حقوقی این را می‌گویند که فیلم از لحاظ حقوقی حرف درستی می‌زند. فارغ از مسائل قضایی! باید گفت که شعله‌ور شدن فیلمنامه، آن هم به تدریج، کار هنرمندانه‌ای بوده که نویسنده از پس آن برآمده است.