این فیلم داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت میکند، که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانهٔ زمینهای کشاورزی آنها میکند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها میگردد.
خلاصه فیلم
این فیلم داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت میکند، که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانهٔ زمینهای کشاورزی آنها میکند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها میگردد. آنها پس از آن که از طریق مسئولین سد، دهیار، بخشدار و امام جمعه موفق به حل مشکلشان نمیشوند، تصمیم میگیرند که نزد رئیسجمهور بروند و مشکلشان را با او در میان بگذارند.
این گروه با تراکتور از روستای خود به سمت تهران عازم میشوند و طولی نمیکشد که خبر سفر آنها در تمام رسانهها پخش میشود و این موضوع باعث ایجاد محبوبیت و مشکلاتی برای آنها میگردد.
اکران آنلاین برای اولین بار در ایران
پس از شیوع کرونا در ایران و تعطیلی سینماها در سراسر کشور، سازندگان فیلم خروج تصمیم گرفتند تا برای اولین بار در ایران، فیلم خروج را پیش از نمایش عمومی در سینماها و در دوران قرنطینه خانگی به صورت اینترنتی اکران کنند. بنابراین خروج اولین فیلمی است که به صورت اینترنتی از یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین نمایش داده می شود.
حواشی
بیستمین فیلم بلند حاتمیکیا، با وجود آن که در سکوت خبری ساخته شد، همانند آثار پیشین او از ابتدای رونمایی با حاشیههای بسیاری همراه شد. علی زادمهر خبرنگار جام جم بر این باور است که حاتمیکیا در این فیلم تلاش دارد نشان بدهد که رئیسِ همه موفقیتها و مشکلات در کشور، رئیسجمهور است و به صورت عمدی نیز با نشانهگذاریهایی میخواهد بگوید منظورش حسن روحانی، رئیسجمهور فعلی است .
اما به صورت جدی به نقد او نمیپردازد؛ بلکه بیشتر به نقد اطرافیان رئیسجمهور و کارگزاران او از فرمانداران منطقه تا شناختهترین مشاور او میپردازد و میخواهد نشان دهد این اطرافیان رئیسجمهور هستند که نمیخواهد صدای مردم به او برسد.
لحن انتقادی فیلم نسبت به رئیسجمهور، به چالشی بزرگ برای آن تبدیل شدهاست. محمدرضا زائری سردبیر سابق همشهری ضمن تمجید از فیلم در نخستین روز جشنواره فیلم فجر، نسبت به تنگنظریهای احتمالی ابراز نگرانی کرد.
در پنجمین روز جشنواره، مصطفی فقیهی صاحبامتیاز وبگاه خبری انتخاب، با انتقاد از شمایل اشرافی رئیسجمهور در این فیلم، خروج را یک بیانیهٔ سیاسی علیه حسن روحانی دانسته، متهم به «بیتدبیر خواندن نظام جمهوری اسلامی» کرده و دیالوگ دههات گذشته مربی! را خطاب به حاتمیکیا نوشت.
دو روز بعد، حاتمیکیا واکنشهای تندی در نشست خبری فیلم نشان داد و انتقادهای روزهای گذشته را «زبان بیحیایی» نامید. تنش بین او و خبرنگاران تا بدانجا پیش رفت که نظم نشست بهم خورد.
مشاور رئیس جمهور
در این نشست جنجالی، حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهور، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور و صاحبامتیاز وبگاه خبری خبر آنلاین، و محمد قوچانی سردبیر سازندگی حضور داشتند که حضور این اشخاص، توجه رسانهها را برانگیخت.
آشنا پس از پایان نشست، دربارهٔ شباهت ظاهری مشاور رئیسجمهور در این فیلم به خودش گفت: «حاتمیکیا بزرگتر از این حرفهاست که به کسی طعنه بزند، من هم این موضوع را به خودم نگرفتم.» ایران پیشبینیها دربارهٔ واکنشهای احتمالی دولت به خروج را «شیطنت اهالی رسانه» عنوان کرد.
با این حال، علیرضا معزی هم همانند مصطفی فقیهی، خروج را به سخنرانیهای حسن عباسی و علیاکبر رائفیپور تشبیه کرد.
حواشی ۲
یکی از پربحثترین اتفاقات جشنواره فیلم فجر، کنار گذاشتهشدن خروج از فرایند انتخاب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود. حاتمیکیا این اتفاق را مهندسی آرا خواند که با واکنش ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره روبرو شد.
یکی دیگر از حاشیههای فراوان نشست خبری خروج در جشنواره، خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما بود. او با گفتن جملهٔ «خروج بهترین کار من است»، از تصمیم خود برای اتمام دوران بازیگری خبر داد.
تأثیر شبکه های اجتماعی
از نکات قابل توجه در خروج، تأثیر شبکههای اجتماعی در روند داستان است. داستان در جایی اوج میگیرد که حتی قهرمانان سینمای حاتمیکیا نیز موبایل به دست میگیرند و سفر خود را با سازوکارهای فناورانه هماهنگ میکنند.
آنچه الگوی سفرِ قهرمان را تعیین میکند نه فقط قصد او به سفر، بلکه تصویری است که از سفر او در قابهای کوچکِ گوشیهای هوشمند ثبت شده و تماشا میشود. تصویری که پیوندش با خصلت ژورنالیستی، حتی جلوتر از مسافران این مسیر، مقصد را تحتالشعاع قرار میدهد.
معرفی و بررسی فیلم سینمایی خروج :
جایزهها
جشنواره | تاریخ مراسم | بخش | جایزه | نامزد(ها) | نتیجه | منبع |
---|---|---|---|---|---|---|
جشنواره فیلم فجر | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | سودای سیمرغ | ||||
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد | فرامرز قریبیان | نامزدشده | ||||
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری | امیر نوبخت و آرش قاسمی | نامزدشده | ||||
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس | مارال جیرانی | نامزدشده | ||||
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی | مهرداد میرکیانی | برنده | ||||
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری | محمد برادران | برنده |