معرفی و بررسی فیلم سینمایی امیر :
بهعنوان فردی عاقل و حلال مشکلات در خانواده و دوستان تلقی میشود. با اینحال پدر و مادر از درک او عاجزند و خواهرش به اسم ریما ، بیمار روانی است و افسردگی حاد دارد. ریما برعکس شخصیت مرد که آروم و ساکت است، پر هیاهو و شر و شلوغ و هیجانی رفتار میکند. خواهر و برادر هر دو دچار ملال بیش از حد و افسردگی هستند. اما افسردگی و ملال امیر درونی و در سکوت است و افسردگیِ و ملال ریما کردِ بیرونی و هیجانی دارد.
یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می کشن. فقط راه هاشون فرق می کنه. علی در جست و جوی همسر سابق و پسرش به تهران میآید. امیر علیرغم مشکلات خانوادگی در تلاش است تا به روش خود گرفتاری آدمهای دور و برش را حل کند و…
مهم ترین ویژگی فیلم امیر
مهمترین ویژگی فیلم « امیر » سبک تصویربرداری آن است. هنگامی که به تماشای فیلم می نشینیم، با قاب های متفاوتی مواجه می شویم که اشاره های شبه مینی مالیستی دارند و به نوعی در برگیرنده ماهیت زندگی پیرامون شخصیت های قصه است. پیش از این هنرمندانه ترین سبک فیلمبرداری از این دست را در فیلم تحسین شده لهستانی یعنی « ایدا » مشاهده کرده بودیم و برای علاقه مندان به سریال نیز عنوان « آقای ربات » می تواند گزینه خوبی برای اشاره باشد. نیما اقلیما در اولین تجربه کارگردانی اش تصمیم شجاعانه ای برای استفاده از چنین سبک فیلمبرداری اتخاذ کرده و در کنار آن، فضاسازی و رنگ بندی های تیره فیلم نیز نشانگر حال و هوای شخصیت های داستان بوده است.
امیر در منتقل کردن احساسات با کمترین دیالوگ ها و استفاده از نمادها، فضا سازیها و مخصوصا بازی بازیگران، مهارت خاصی دارد، و بدون شک یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین سکانس های فیلم سکانس رو-در-رو شدن امیر (میلاد کیمرام) با خانم همسایه است.
نیما اقلیما (کارگردان) :
او ۳۷ ساله است و متولد شهر گرگان می باشد و فیلم « امیر » نخستین ساخته سینمایی او محسوب می شود.
اقلیما با تاکید بر حفظ فضای تیره و سرد فیلم، سعی داشته به نوعی افسردگی موجود در دنیای آدمهای فیلم را به تصویر بکشد. « امیر » می خواهد بحران انسانی را به تصویر بکشد و وضعیت عجیب انسان در دنیای مدرن. برای نشان دادن این دنیا، به استفاده از ابزارهایی نظیر به نمایش گذاشتن سیگار و سکوت های فراوان مبادرت ورزیده است.
افتخارات
- فیلم سینمایی «امیر» ساخته نیما اقلیما جایزه بهترین فیلم جشنواره همه نور هند را دریافت کرد.
- فیلم سینمایی «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما در جشنواره بینالمللی فیلم رِبات مراکش موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شد.
نماد گرایی
نمادگرایی در خلال فیلم امیر جزو معدود عنصریست که به درستی مطرح میشود.
به عنوان مثال لوکیشن اصلی محلی زندگی شخصیت امیر یعنی شهرک اکباتان که اشاره به حجم جمعیت انبوه این شهرک در بین تنهاییشان میان بتنهای خانه دارد و همسایگانی که در این ساختمانهای بلند گوشه شهر فقط همدیگر را در آسانسور میبینند و در همین آسانسور حرف میزنند، عاشق میشوند و گریه میکنند.
یا کودک فیلم که تمامی حرکات حتی چوب خوردنش نمادین است و موبایل دست امیر که دایما زنگ میخورد ولی امیر فقط میگوید: بعدا حرف میزنم. آلودگی هوای تهران و تمامی موارد دیگر باعث شده که در دنیای فیلم، انسانها در همه رده های سنی و از همه اقشار جامعه در آستانه نابودی باشند و حتی کودک فیلم که نمادی از آینده نسل ماست هم درش امیدی از رستگاری دیده نمیشود…
بازیگران فیلم :
در « امیر » بازی های خوبی از برخی بازیگران نظیر سحر دولتشاهی شاهد هستیم که توانسته در نقش دختری با مشکلات روانی خوش بدرخشد.
سحر دولتشاهی با وجود حضور کوتاهش میدرخشد. او که ادعا کرده چندین ماه در کنار بیماران شیزوفرنیک بوده به خوبی از پس نقش سخت خود برمیآید و هادی کاظمی هم دم از تمرین ۹ ماههای میزند که برای تغییر نوع بازیگریاش انجام داده و انصافا هم توانسته در قابل یک نقش فرعی بدرخشد.
بازیگر | نقش |
---|
میلاد کیمرام | امیر |
سحر دولتشاهی | ریما |
هادی کاظمی | جبرئیل |
بهدخت ولیان | غزل |
مصطفی قدیری | علی |
روشنک سه قلعه گی | مادر |
وحید منافی | محمدرضا |
سید مهدی عامل هاشمی پور | پدر |
مونا قاسمی | خانم سمسار |
آرتین گلچین | اردلان |