داستان درباره کارگری است که بهعنوان حامل برای یک طلافروشی کار میکند و یک روز در مسیر رفتوآمد مورد هجوم چند زورگیر قرار میگیرد و طلاهای نزدش به سرقت میرود. چارهای نیست جز پرداخت خسارت که از عهده او خارج است. به همین علت، او به فکر ایدهای پرریسک برای فراهم کردن پول خسارت میافتد که این سرآغازی برای دردسرهای بعدی است...
معرفی فیلم سینمایی حمال طلا :
نقد و بررسی
فیلم «حمال طلا» (که پیشتر «حباب زر» نام داشت) سعی دارد جامعهای را به تصویر بکشد که طمع و ناچاری در آن به طرز مضحک و بیمعنایی دست به گریبان شدهاند. از زمان ساخت تا اولین نمایش فیلم در جشنواره فجر، شرایط اقتصادی و اجتماعی ملتهبتر شده و الان که نوبت به نمایش عمومی آن رسیده وضع به مراتب بدتر هم هست. بر همین اساس باید دید که نمایش عمومی تصویر چرک دنیای فیلم از طبقه کارگر و زندگی در خیابانهای شلوغ و کثیف با چه واکنشی روبهرو خواهد شد؛ تشدید بحران واقعی باعث همذاتپنداری بیشتر مخاطبان با شخصیتهای فیلم میشود یا که سرنوشت تلخ آنها را پس خواهند زد؟
ژانر
«حمال طلا» فیلم سیاهی است اما سیاه نما نیست. مخاطب از همان ابتدای کار تکلیف خود را با فیلم می داند. او می داند با فیلم شوخ و شنگی مواجه نیست و در عین حال سیاهی های فیلم همچون شعار بر سرش فرود نمی آیند. «حمال طلا» شعار نمی دهد بلکه دغدغه سازنده اش را به واسطه ی آسیب های ناشی از تورم و مشکلات اقتصادی بر قشر ضعیف جامعه در مدیومی درست و با ساختاری متقاعدکننده ارائه می دهد.
فیلم و انعکاس شرایط اقتصادی فعلی جامعه
بازیگران و نقش ها :
رضا به عنوان شخصیت اصلی فیلم به اندازه معرفی می شود و در همان دقایق ابتدایی لویی به عنوان پارتنر او ظاهر می شود تضاد ظاهری و نگرشی رضا و لویی شباهت به دوستی های مرسوم به سینمای کلاسیک است همان چیزی که به طور مثال در لورل و هاردی می بینیم یکی مغز متفکر است و دیگری متکی به اوست